De verzuimpolitie

Transcriptie

Voice over    Als je geveld bent door de griep meld je je bij je werkgever. Is het ernstiger, dan ga je langs bij de bedrijfsarts. Maar bedrijven als Action, Kruidvat, V&D en Praxis pakken het tegenwoordig ander aan. Hun werknemers moeten zich ook ziek melden bij een commercieel verzuimbedrijf. Dit is geen arbodienst waar dokters werken maar een kantoor met callcenter medewerkers. Zij bepalen of de ziekmelding wel terecht is.
    [beller]    Ik wilde me even ziek melden
    [medewerkster]    U zou vandaag moeten werken meneer?
    [beller]    Ja.     
    Voice over    Deze verzuimbedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond. Hun motto, iedereen zo snel mogelijk weer aan het werk. Dit scheelt namelijk een hoop werk. Maar mogen deze bedrijven wel voor doktertje spelen en hoe zit het met de privacy? Is de zieke werknemer handel geworden? Zembla lekt de werkwijze bloot van de verzuimpolitie.

    [Titel]    De verzuimpolitie

01.18    Voice over    Iedereen kan tegenwoordig een verzuimbedrijf beginnen. Want sinds 2005 is de arbodienstverlening geprivatiseerd. Marcel Wenting is directeur van het grootste verzuimbedrijf van ons land. De voormalig autohandelaar is een ondernemer in hart en nieren.
    M. Wenting    Ik heb niet echt veel gestudeerd.
    Int.    Nee?
    [Titel]    M. Wenting, eigenaar Verzuimreductie
    M. Wenting    Ik heb eh ik heb commercieel en financieel wel wat dingen gedaan zeg maar maar meer vanuit mijn eigen drive, een beetje zoals ik ben als persoon. Ik kon namelijk vroeger moeilijk eh moeilijk in de schoolbanken zitten, moeilijk stilzitten.
01.53    Int.    Welke diploma’s heeft u?
    M. Wenting    Ik heb zwemdiploma A en B… en eh daarnaast heb ik ehm wel een aantal dingen aan begonnen maar ik heb het eigenlijk nooit afgemaakt.

    Voice over    Van verzuimbeleid en arbodiensten had Wenting naar eigen zeggen geen kaas gegeten. Tot een paar jaar geleden want na de verloren EK-wedstrijd Nederland-Portugal in 2004, krijgt hij een gouden idee.
    M. Wenting    Ik was aan het lezen, Nederland had verloren, en toen zag ik gewoon in de krant van een forse stijging van het verzuimcijfer eh in Nederland. Door natuurlijk die wedstrijd dat mensen er zo ziek van waren,
    [Titel]    M. Wenting, eigenaar verzuimreductie
    M. Wenting    Oftewel het gevoel hadden dat ze er zo ziek van waren dat ze denken van ik ga me ziek melden. Dus daar moeten ze van bijkomen, op dat moment. Op dat moment heeft het voor een aantal mensen wel te maken met ziekte, maar goed ziek zijn is natuurlijk ook een bepaalde vorm van gedrag he er zullen ook wel een hoop mensen tussen zitten die denken van nou ik ben er zo ziek van ik heb teveel gedronken en ik ga me dus wel even ziek melden.
    Int.    Waarom dacht u dan, hier kan ik als ondernemer een boterham mee verdienen, waarom zag u daar geld in?
    M. Wenting    Ik denk als je, ik dacht als je een bedrijf kunt helpen op dit vlak dat je daar een concept op ontwikkeld c.q. bedenkt dat je een bedrijf gaat ontzorgen en dan ga je gewoon kijken in de markt wat zijn op dat moment zeg maar tarieven wat op dat moment betaald worden he voor arbodienstverlening voor bedrijfsartsen.
    Int.    U dacht dat kan ik goedkoper en beter.
    M. Wenting    Daar dacht ik aan. Ik denk dat moet veel efficiënter kunnen.

03.22    Voice over    Geld verdienen aan zieke werknemers, hoe gaat dat in z’n werk? Bedrijven besteden hun complete verzuimbeleid uit aan verzuimreductie.
    M. Wenting    Hier komen zeg maar alle ziekmeldingen binnen.
    [Medewerkster]    Goedemorgen, verzuimreductie met Ellen.
    Voice over    Die bedrijven betalen daar jaarlijks zo’n 80 euro per werknemer voor. Wenting belooft op zijn beurt dat hij de zieke mensen weer sneller aan het werk krijgt.
    M. Wenting    Er zijn wel bedrijven waar we 60, 70% afhalen.
    Voice over    Minder verzuim, dat klinkt werkgevers natuurlijk als muziek in de oren. Door slimme PR groeit verzuimreductie enorm. Wenting wordt zelfs shirtsponsor van Go Ahead Eagles. En dit jaar breidt hij zijn directie uit met oud-voetballer en tv-analist Jan van Halst.

    Int.    Wat doet een oud-voetballer bij een verzuimreductiebedrijf?
    J. van Halst    wat heeft het oud-voetballer zijn ermee te maken?
    Int.    Ja daar ken ik u van.
    [Titel]    J. van Halst, directeur verzuimreductie.
    J. van Halst    Ja, ja. Ik begrijp de vraag wel hoor. Voor mij was het ook natuurlijk even een keuze die ik moest maken na mijn sowieso voetbalcarrière en de tijd die ik bij Twente heb doorgebracht. Ik ken Marcel al meer dan twintig jaar en eh nou wij kwamen in contact en het leek me een geweldige uitdaging.

04.30    Voice over    Wat ons opvalt is dat de callcentermedewerkers allerlei medische vragen stellen.
    [medewerkster]    Gebruikt u nog medicatie op dit moment?
    [medewerkster]    En wat zijn uw klachten nog mevrouw?
    [medewerker]    Klachten van overgeven of diarree?
    [beller]    Buikkrampen en diarree en geen eetlust.
    [medewerkster]    Want waar heeft u nu op dit moment de meeste klachten zitten dat u zegt van nou de klachten nemen toe, dus merkt u dat op dezelfde plek waar u toen u zich ziekmelde of onderin, middenin de rug of merkt u het nu ook op andere plekken dat u pijn krijgt eh…
    [beller]    Ja ik krijg steeds meer pijn met het lopen zeg maar het straalt meer uit naar de benen dan.
    [medewerkster]    Ja, naar de benen, naar beide benen dan dat het uitstraalt?
    [beller]    Nee het linkerbeen vooral.

    Voice over    Mogen callcenter medewerkers op deze manier zieke werknemers uithoren? We leggen onze bevindingen voor aan verschillende experts.

05.17    [Titel]    I. van der Helm, jurist arbeidsrecht.
    I. van der Helm    Versleten nekwervel, nekhernia, injectie toegediend nou dat zijn allemaal medische gegevens. Ja. Die vallen onder, die dat zijn gegevens die mag alleen maar de bedrijfsarts registreren.
    [Titel]    P. Rodenburg, Voorzitter vereniging bedrijfsartsen
    P. Rodenburg    Dat vind ik toch eigenlijk  het allerergste, het lijkt wel het dossier van een dokter alleen een dokter die geen goede opleiding heeft gehad.

    Voice over    Verzuimreductie blijkt iedere dag de privacy van zieke werknemers te schenden. Dit merken we niet alleen tijdens het filmen, het blijkt ook uit documenten die we in handen krijgen. Twee weken na het eerste interview zoeken we de confrontatie met directeur-eigenaar Marcel Wenting.
    Int.    U bent directeur van Verzuimreductie. Bent u niet bekend met het feit dat een case manager niet mag informeren naar de aard van de ziekte?
    [Titel]    M. Wenting, eigenaar Verzuimreductie
    M. Wenting    Wij zullen alles vragen of of eh zoals dat daar naar voren komt, dat zal absoluut bekend zijn binnen onze interne kwaliteitsafdeling.
    Int.    Ja maar ik snap niet waarom het dan wel gebeurt.
    M. Wenting    Dat zal ik eens nakijken.

    Int.    Is er eigenlijk wel eens onderzoek gedaan naar hoe die verzuimbedrijven precies werken?
    [Titel]    I. van der Helm, jurist arbeidsrecht
    I. van der Helm Nee, want daar is eigenlijk ook helemaal niets over bekend hoe ze opereren.
    Int.    Wie houdt daar toezicht op?
I.    van der Helm Niemand nog.

06.30    Voice over    Hoe langer we rondlopen, hoe meer we ontdekken welke omstreden methodes het verzuimbedrijf hanteert. Onze vragen worden kritischer. En dan wordt het laatste interview afgezegd.
    [Titel]    Citaat: directie Verzuimreductie
    [Citaat]    “Inmiddels zijn we tot de conclusie gekomen dat een vervolgafspraak wat ons betreft geen zin meer heeft, aangezien wij er geen vertrouwen meer in hebben dat u op een faire wijze verslag doet over ons bedrijf, onze mensen en onze werkwijzen.”
    Voice over    Wat is er aan deze brief vooraf gegaan? Deze mevrouw werkt voor thuiszorgorganisatie TSN. Haar baas heeft een contract afgesloten met Verzuimreductie. De 20.000 TSN medewerkers moeten bij ziekte niet alleen hun direct leidinggevende bellen, maar ook het callcenter van Verzuimreductie. Vaak elke dag.
    [medewerkster]    Verzuimreductie u spreekt met Marian Dalenberg, goedemiddag.
    Anoniem    Ik moest jullie bellen van m’n werk, om me ziek te melden.
    [medewerkster]    Ik moet wel zeggen ik zie hier een groot aantal ziekmeldingen dus ik ga heel even de ziekmelding doorgeven aan de contactpersoon van [piep] en dan wordt u in de loop van de ochtend even teruggebeld.
    Voice over    Alleen anoniem wil ze een interview geven aan Zembla. Ze is namelijk bang dat ze anders haar baan verliest.
07.44    Anoniem    Griep of geen griep, je moet zo snel mogelijk weer de werkvloer op.
    Int.    Maar wat is er mis mee, dat ze er een beetje bovenop zitten dat je weer zo snel mogelijk gaat werken?
    [Titel]    Zieke werknemer, TSN Thuiszorg
    Anoniem    Omdat er mensen zijn die niet kunnen uitzieken en eh deze mensen die zitten daar om ons onder druk te zetten zodat je zo snel mogelijk weer aan de slag gaat.
    [medewerkster]    Goedemorgen, Verzuimreductie, met Ellen.    
    [Beller]    Ik wou me graag even ziek melden.
    [medewerker]    Oke, dan ga ik even jouw dossier erbij zoeken.
    [medewerkster]    Dus u heeft een longontsteking en een keelontsteking. Oke.
    [medewerkster]    U merkt nog niet veel verbetering in uw klachten?
    [beller]    Nee het wordt alleen maar erger op de een of andere manier.
    [medewerkster]    Dat is niet goed.
    
    Voice over    Op een bedrijventerrein in Hengelo staat het callcenter van Verzuimreductie. Dit bedrijf behandelt het verzuim van zo’n 100.000 werknemers uit heel Nederland.
    [Medewerker]    En waarom heb je de temperatuur nog niet gemeten dan.
    [beller]    oh dat heb ik nog niet gedaan omdat ik net wakker ben.
    [medewerkster]     Mag ik vragen inderdaad, als u het niet liever niet wilt zeggen, is het werk gerelateerd of privé-gerelateerd?
    [beller]    Ik ben zo moe, het is net alsof ik tien dagen niet geslapen had of zo.
    [medewerkster]     En waar komt die moeheid denkt u dan vandaan?

    Voice over    Deze mensen aan de telefoon zijn geen bedrijfsarts, ook geen speciaal opgeleide verpleegkundigen. Het zijn callcentermedewerkers, of zoals ze zichzelf liever noemen, case managers. Zij bepalen of de ziekmelding terecht is.
09.02    Int.    Als iemand zich ziek meldt he, waar let u dan op?
    [Titel]    E. Rinket, casemanager Verzuimreductie
    E. Rinket    Wat voor klachten hebben ze, wat doen ze eraan eh wat kunnen ze nog he ik bedoel iemand heeft een gebroken arm, maar dan kun je bijvoorbeeld nog wel andere dingen doen.
    [Titel]    H. Oude Elfrink, casemanager Verzuimreductie
    H. Oude Elfrink Ik denk dat wij de expertise in huis hebben omdat goed eh goed in te kunnen schatten.
    Int.    Het lijkt me soms best lastig.
    H. Oude Elfrink Het is soms ook wel lastig.
    Int.    Wat is dan bijvoorbeeld lastig?
    H. Oude Elfrink  Nou dat je zelf gaat twijfelen van is dit nou goed of is dit nou niet goed? En dan ga je vaak in overleg met de werkgever.
    Int.    Hoe bepaalt u nu of iemand wel of niet kan werken? Want u bent geen arts zeg maar? Hoe kan je dat dan bepalen?
    E. Rinket    nee.
    [Titel]    E. Rinket, casemanager Verzuimreductie
    E. Rinket    Nou door naar goede vragen gewoon te stellen he, wat zijn je klachten wat doe je eraan he, ben je bij de huisarts geweest, gebruik je medicatie. Wat kun je nog wel?
    Int.    En waarom schakel je niet een bedrijfsarts in, dat is een medicus, die kan goed bepalen of iemand ziek is of niet of die weer kan werken of niet.
    H. Oude Elfrink Ja maar wil je alle zieke mensen dan gelijk naar de bedrijfsarts sturen?
    
    M. Wenting    Je moet ook denken aan de portemonnee van de werkgever.
    Int.    Want een bedrijfsarts is natuurlijk duurder dan een een gewone casemanager.
    [Titel]    M. Wenting, eigenaar Verzuimreductie
    M. Wenting    Precies een consult bedrijfsarts ja die kost hem dat, die betaal je per half uur dus..
    Int.    Maar dat is een arts, die kan echt bepalen toch of iemand ziek is of niet, dat kan een case manager toch veel moeilijker bepalen?
    M. Wenting    Ja maar dat doen wij ook niet.
    Int.    Maar u bepaalt wel zegt u net of iemand ziek is en wat iemand nog kan doen.
    M. Wenting    Als je zegt van, ik heb een hoofdpijn maar ik kan er wel mee werken of dat je zegt van ik zou een paar uurtjes kunnen werken, dan ga je dat samen afstemmen met leidinggevenden van de medewerker en dan ga je kijken op dat moment van, wat kun je nog, nou zou je dan bijvoorbeeld een paar uurtjes vanmiddag nog kunnen werken.
    Int.    Maar gaat u dan niet, gaan uw mensen dan niet op de stoel van de dokter zitten?
    M. Wenting    Nee, juist niet.
    [medewerkster]     Maar u voelt u verder wel beter ten opzichte van eh, want u bent twee weken geleden geloof ik geopereerd, en als we dat kijken naar nu dan merkt u wel gewoon nou m’n klachten worden wat minder met de schouder eh…
    [beller]    Ja, zeker.
    [medewerkster]     Ik zal even bellen voor tien uur als u nog niet gaat.
    [medewerker]    En ben je nog zo benauwd dan als gisteren?
    [beller]    jawel ik ben kortademig.
    [medewerkster] Nou dan spreek ik gewoon even met u af mevrouw, kijk even hoe het morgenvroeg gaat, lukt het morgen nog niet om te werken, zou u ons dan willen bellen voor tien uur?

11.05    Voice over    Volgens de kersverse commercieel directeur Jan van Halst kan het verzuim in ons land best nog wat omlaag, zegt hij tijdens een directieoverleg.
    J. van Halst    Volgens mij wordt er wel eens door de war gehaald ehm wat is verzuim en wat is ziek.
    [Titel]    J. van Halst, directeur Verzuimreductie
    J. van Halst    Kijk ziek is ziek natuurlijk he dat is duidelijk. Verzuim is wat anders.
    Int.    Wat bedoelt u ermee?
    J. van Halst    Nou, het kan zijn dat in het verleden gebeurde het nog wel eens en dat wordt gelukkig steeds minder dat mensen er eh dat de drempel om je ziek te melden die was wat kleiner en misschien wordt hij nou wat groter.
    Int.    Ziek is toch ziek zou je zeggen?
    [Titel]    H. Oude Elfrink, casemanager verzuimreductie
    H. Oude Elfrink Jawel maar je hoeft kijk als je griep hebt, stel overgeven, diarree. Ik noem maar iets dat hoeft geen week te duren. Dat kan ook de volgende dag al over zijn. En daar die lijnen houden wij heel kort.

11.50    Voice over    Om mensen die niet echt ziek zijn te ontmaskeren, vragen de casemanagers de zieke werknemer het hemd van het lijf. Vooral op het medische vlak. Mag dat wel? Ivo van der Helm doceert arbeidsrecht aan de universiteit van Utrecht en is gepromoveerd op de privacy van zieke werknemers.
    Int.    Mag zo’n callcenter medewerker vragen wat de werknemer precies mankeert of wat voor pillen hij slikt of wat de dokter heeft gezegd?
    [Titel]    I. van der Helm, jurist arbeidsrecht
    I van der Helm    Nee, dat mag hij niet vragen.
    Int.    Maar ze vragen het volop en ze schrijven het ook nog eens een keer op in een dossier, mag dat?
    I van der Helm    Nee dat mag ook niet, dat mag al helemaal niet.
    
    Voice over    Medische informatie is persoonlijke informatie, daar mag alleen een arts naar vragen zegt ook jurist en medicus Piet Rodenburg. Hij is voorzitter van de NVAB, de beroepsvereniging voor bedrijfsartsen.

    [Titel]    P. Rodenburg, voorzitter NVAB
    P. Rodenburg    Dus je mag vragen aan de medewerker goh je hebt me verteld dat je je ziek hebt gemeld, je voelt je niet goed. Hoeveel dagen denk je dat je nodig hebt om uit te zieken en wanneer kan ik je weer verwachten? Dat mag een casemanager.
    Int.    Dat is noodzakelijke informatie?
    P. Rodenburg    Ja. De rest is ongezonde nieuwsgierigheid.
    [medewerkster]    Oke, dus gister bent u in het ziekenhuis geweest en is een echo gemaakt zei u.
    [beller]    nee nee nee er is een hartfilmpje gemaakt.
    [medewerkster] U bent bij de neuroloog geweest en hoe is dat verder afgelopen bij de neuroloog?
    [beller]    Nou ik zit nu te wachten op een MRI scan die nog gemaakt gaat worden.
    Int.    Mensen hoeven zich eigenlijk alleen maar ziek te melden.
    M. Wenting    Ja.
    Int.    De wet zegt dat je alleen maar hoeft te vertellen, ik ben ziek ik kan niet werken.
    M. Wenting    Ja dat kan.
    Int.    Maar waarom vraagt u dan toch door?
    [Titel]    M. Wenting, eigenaar Verzuimreductie
    M. Wenting    Omdat er genoeg voorbeelden zijn dat als je doorvraagt dat je dan versneld op een andere manier het probleem van die medewerker kunt oplossen in combinatie met de leidinggevende.
    Int.    Het probleem is, dat die persoon is gewoon ziek en die kan niet werken punt.
    M. Wenting    Dan is hij ziek.
    Int.    Maar jullie vragen wel door.
    M. Wenting    Als je dat eh…. Als je dan elke ziekmelding zou doen dan zouden wij alleen maar een registratiebureau zijn.

13.42    Voice over    We krijgen ook dossiers toegespeeld waarin we kunnen lezen wat casemanagers allemaal opschrijven in hun computersysteem. We leggen ze voor aan dokter Rodenburg van de NVAB.
    [Titel]    P. Rodenburg, voorzitter NVAB.
    P. Rodenburg    Hier schrik ik toch wel van hoor, dit is dan dus een berichtje van een casemanager en alles staat erin, werknemer is geopereerd, borst verwijderd, heeft chemo ondergaan, zou ook nog aan haar eierstokken worden geopereerd, etcetera etcetera ja dat is natuurlijk helemaal niet goed dat een medewerkster in feite op die manier eh ja wordt uitgelokt om alles aan de case manager te vertellen. Want die case manager is niet gehouden aan beroepsgeheim, dus het kan ook zo aan de werkgever worden medegedeeld, dit kan niet de bedoeling zijn. Dit is echt fout. Hier. Werknemer heeft een anale fistel laten verwijderen. Ik bedoel, we hebben het medisch geheim toch niet voor niks in het leven geroepen en dat is op deze manier ligt dat gewoon op straat.
14.39    Int.    Hier staat ook dat er een anale fistel is verwijderd. Waarom schrijft een case manager op dat er een anale fistel is verwijderd. Daar heeft u toch helemaal niks mee te maken als verzuimbedrijf?
    M. Wenting    Wij begeleiden mensen die ziek zijn en daar vragen we alleen maar om van wat is er aan de hand, waar kunnen wij in helpen..

    Voice over    Case managers mogen van de wet geen medische dossiers aanleggen, dat mag alleen een arts.
    [medewerkster]    En heeft u verder ook hulp, heeft uw huisarts het nog over een psycholoog of iets dergelijks gehad?
    [beller]    Ja, ik krijg nou ook een psycholoog.

    Voice over    maar medewerkers van Verzuimreductie verzamelen allerlei medische informatie. Van miskramen en relatieproblemen tot psychische klachten.
    Int.    Uw mensen vragen continu allemaal medische informatie op. Dat is heel gevoelige informatie waar je eigenlijk alleen maar met een dokter over hoeft te praten.
    M. Wenting    Dat kan, en wij..
    Int.    Nee, dat is een recht.
    M. Wenting    Ja ja ik zeg, maar ik zeg alleen dat kan, daarom vragen wij vooraf van wilt u die informatie ons vertellen of..
    Int.    Maar zo’n persoon aan de andere kant van de lijn hoeft die informatie u niet te vertellen en…
    M. Wenting    hoeft ook niet
    Int.    …nee en u mag het niet vragen want u bent geen arts.
    M. Wenting    Heb ik al gezegd, hoeft ook niet. Je hoeft ook niks te zeggen.
    Int.    Nee maar waarom doe je het dan. Ik vind het een lastige, meneer Wenting. Snapt u dat?
    M. Wenting    Nee maar dat zeg ik, je hoeft ook niks te vragen maar het is een combinatie van de juiste mensen.

16.13    Voice over    Hier in Den Haag zit het college bescherming persoonsgegevens. De privacy-waakhond van ons land.
    Int.    Hoe ernstig is het als u medische informatie opvraagt en opschrijft in een dossier als je dat niet mag, is dat ernstig?
    [Titel]    J. Kohnstamm, college bescherming persoonsgegevens
    J. Kohnstamm    Ja dat zou ik vinden.
    Int.    Want?
    J. Kohnstamm    Omdat je dan diep…om, de, de medische informatie is van de werknemer, van de patiënt. Van de persoon. Dat is gevoelige informatie daar kan van alles en nog wat mee gebeuren.
    Int.    Hoe bedoelt u?
    J. Kohnstamm    Dat… ik van u weet dat u af en toe een hartstikke [?] bent en allerlei rare dingen doet eh gaat dat meespelen in de behandeling, mijn behandeling in uw richting. De maatschappelijke consequenties van dit soort informatie kunnen vrij groot zijn en ik vind, de wetgever heeft gevonden dat je daar dus heel voorzichtig in moet zijn in niet alleen vragen maar zeker het opschrijven en daarover communiceren met anderen.
17.12    Voice over    Als de casemanager vindt dat iemand psychische hulp nodig heeft, stuurt hij hem door naar een psycholoog van QS gezondheidsmanagement. Ook hier gaat het mis. We ontdekken dat medewerkers van Verzuimreductie regelmatig inzage hebben in dossiers van deze psychologen. Intake-verslagen vallen onder het medisch beroepsgeheim en mogen alleen door een arts worden bekeken. Het gaat om zeer persoonlijke verhalen van kwetsbare werknemers.
    [Titel]    Citaat: intakeverslag QS.
    [Citaat]    “De cliënt geeft aan suïcidale gedachtes gehad te hebben…” “De cliënte legt uit als kind misbruikt te zijn geweest….”
    Voice over    De directeur van QS geeft toe dat dossiers op het bureau van Verzuimreductie terecht zijn gekomen. In een mail aan Zembla schrijft ze:
    [Titel]    Citaat: directie QS Gezondheidsmanagement
    [Citaat]    “Dit is echter mijns inziens geen regel maar uitzondering en ook geen vooropgezette bedoeling of werkwijze”.
    [Titel]    M. Wenting, eigenaar Verzuimreductie
    M. Wenting    Nee maar ik zal dit soort dingen zoals dat van QS dat is kennelijk boven water gekomen vanuit een klant of medewerker nou dat zet ik even op mijn lijstje en eh dat..
    Int.    Maar schrikt u daarvan, van dit soort verhalen?
    M. Wenting    Nou mocht dat zo zijn dan zou je moeten schrikken.
    
    Voice over    Hoeveel verzuimbedrijven er precies zijn, wordt niet bijgehouden. Maar het zijn er zeker meer dan 100. [Gea] Lotterman is vakbondsbestuurder voor de FNV. Ze is heel kritisch over de werkwijze van commerciële verzuimbedrijven.
    [Titel]    G. Lotterman, bestuurder FNV Bondgenoten
    G. Lotterman    Ja booming business he, je mag je maar zo arbodienst noemen tegenwoordig, maakt niet uit wie je bent of waar je vandaan komt, je vestigt je en je noemt je arbodienst en je gaat aan de slag. En je gaat heel strak het verzuim terugbrengen en je gaat heel veel geld verdienen, ten koste van zieke werknemers.
    Voice over    Na alarmerende signalen uit haar achterban besluit ze de methode van de grootste speler, Verzuimreductie, onder de loep te nemen.
    [Titel]    G. Lotterman, bestuurder FNV bondgenoten
    G. Lotterman    We gaan vandaag op zoek eh op bezoek bij werknemers van het Kruidvat. En die gaan hun ervaringen met me delen die zij hebben met Verzuimreductie.
    Int.    Want heeft u klachten gekregen dan?
    G. Lotterman    Ja ik heb erg veel klachten gekregen de laatste tijd. En eh dat ben ik nu aan het inventariseren.
    Int.    Maar meneer Wenting zegt, onze aanpak heeft succes en het verzuim gaat omlaag.
    G. Lotterman    Ja, op korte termijn gaat het verzuim ook omlaag, omdat je dat doet met intimidatie en onder druk zetten van mensen. Mensen gaan ziek terug naar de werkvloer, dat hebben we ook gehoord van mensen. Op lange termijn echter… zieke mensen blijven ziek, of je ze nu op de huid blijft zitten of niet, die zijn gewoon echt ziek.
19.36    Voice over    We mogen het gesprek met de Kruidvat-medewerkers filmen, alleen willen de mannen niet herkenbaar in beeld. Want kritiek op het verzuimbeleid zal de baas niet kunnen waarderen, vermoeden ze.
    G. Lotterman    Voelen mensen zich onder druk gezet om dan te gaan werken? En dan gaan ze dus terwijl ze ziek zijn aan het werk.
    Anoniem    Ja, maar Verzuimreductie belde en die wilden dat ik kwam werken en eh als de koorts over is dan kom je maar..
    G. Lotterman    Maar dan gaan ze op een stoel van een arts zitten.
    Anoniem    Ja, ze gaan aan je vragen wat je mankeert, ja, maar ze gaan ook een beetje proberen jou te vertellen wat je wel en niet moet doen.
    
    Voice over    Zembla legt ook contact met werknemers van Action, Praxis, Beter Bed en andere grote klanten van Verzuimreductie. Niemand durft voor de camera te vertellen wat de ervaringen zijn met het callcenter.
    [Titel]    Stem: zieke werknemer
    Anonieme beller. Ik ben een volwassen man, ja, en ze gaan zo ver op je in en ze pakken je zo aan dat je gewoon aan de andere zijde zeg maar van de telefoon ja gewoon zit te huilen.
20.30    Voice over    We spreken een leidinggevende van één van de Action filialen.
    Int.    Kunt u dan als leidinggevende ook zien wat uw zieke werknemers mankeert?
    [Titel]    Stem: leidinggevende Action filiaal
    Anoniem    Ja ik kan alle gegevens inzien die de mensen toevertrouwen aan Ziekteverzuim.
    Int.    En wat voor dingen leest u dan bijvoorbeeld.
    Anoniem    Nou ja eigenlijk alles, of iemand geopereerd is, waaraan  hij geopereerd is, van hamertenen tot oorpijn tot verzakkingen.
    Int.    En psychische klachten?
    Anoniem    Ja, ook dat.

21.00    Int.    Medische informatie moet op een afgesloten plek worden opgeslagen.
    [Titel]    J. Kohnstamm, college bescherming persoonsgegevens
    J. Kohnstamm    In ieder geval alleen maar daar opgeslagen waar de werkgever er als zodanig niet bij moet kunnen.
    Int.    En komen de mensen dan inderdaad ook weer eerder werken?
    [Titel]    Stem: leidinggevende Action filiaal
    Anoniem    Ja de mensen moeten weer eerder werken en ze staan ook soms in de winkel en kunnen dan niet uit hun ogen kijken.
    Int.    Zo ziek als ze zijn?
    Anoniem    Zo ziek als ze zijn.
    [Titel]    P. Rodenburg, voorzitter NVAB
    P. Rodenburg    U heeft zich ziek gemeld. Dus je denkt van nou dat zal wel een dokter of een verpleegkundige zijn van de arbodienst en die is informatie aan het verzamelen maar het is dus een leek. Dus je wordt helemaal op het verkeerde been gezet.
    [Titel]    Stem: zieke werknemer
    Anoniem    Je denkt dat je met een bedrijfsarts spreekt, maar achteraf kom je pas erachter dus dat het in principe maar gewoon…
    Int.    Een callcentermedewerker
    Anoniem    een beljuffrouw is, ja.
    [Titel]    G. Lotterman, bestuurder FNV bondgenoten
    G. Lotterman    Als dit soort informatie op het bureau van een werkgever ligt, dan wordt je contract dus ook gewoon niet verlengd want dan ben je een potentieel risico, dat je ziek wordt in de toekomst. En dan, daar zit toch, dat wil je toch ook niet als werknemer.

22.03    Voice over    Verzuimreductie heeft samen met haar klanten protocollen opgesteld, waar de zieke werknemer zich aan moet houden.
    [Titel]    I. van der Helm, jurist arbeidsrecht
    I van der Helm    Aan Verzuimreductie ben je verplicht om alle informatie te verstrekken die met je arbeidsongeschiktheid te maken hebben.
    Int.    Mogen ze dat op die manier opschrijven in een protocol?
    I van der Helm    Nee, absoluut niet. Want je bent alleen maar verplicht om alle informatie over je arbeidsongeschiktheid eh te verstrekken aan de bedrijfsarts.
    Int.    Aan de bedrijfsarts. Dus niet aan Verzuimredutie?
    I van der Helm    Nee, niet aan zo’n callcentermedewerker, want dat is geen medicus.
    
    Voice over    Action, Kruidvat, TSN en andere grote klanten willen nie top camera vertellen wat ze vinden van de werkwijze van Verzuimreductie. Zembla laat zien hoe het grootste verzuimbedrijf van ons land de zieke werknemer uithoort en controleert.
    [Medewerker]    Wij staan niet achter de mensen met een stok dat ze weer aan het werk moeten.
    Int.    Nee maar u controleert ze wel zegt u.
    [Medewerker]    Wij controleren ze wel ja absoluut.
    J. van Halst     We zijn overtuigd van deze werkmethodiek en dat proberen we zo goed mogelijk te doen voor de werkgever, werknemer.
23.03    Voice over    Verzuimreductie gaat heel ver, medische informatie wordt doorgespeeld naar de werkgever en bedrijfsartsen worden buiten spel gezet. Verzuimreductie zegt dat hun methode ervoor zorgt dat het verzuim fors daalt. Maar is dat ook zo? Gaan zieke mensen sneller aan het werk als je er bovenop zit? Camelia van Dunschoten werkt voor Albatros, een groot schoonmaakbedrijf met 2500 medewerkers dat door het hele land hotelkamers schoonmaakt. Van Dunschoten is hoofd huishouding in één van die hotels.
    Int.    En bent u vaak ziek?
    C. van Dunschoten     Ik werk voor Albatros al twaalf jaar en ik ben alleen vijf keer ziek in geval van operaties. Anders was ik nooit ziek.
    [Titel]    N. Klasen, directeur Albatros
    N. Klasen    Camelia is een topwerknemer. Ja. Dat is echt een lotje uit de loterij, zou je zeggen.
    Int.    Ja. Want vertel eens, is ze vaak ziek?
    L. Bosman    Nee. Praktisch niet.
    [Titel]    L. Bosman, directeur Albatros
    L. Bosman    En als is ze ziek dan komt ze zo ziek als ze is alsnog naar het werk, al moet ze kruipend, als het kan dan eh dan is ze er.

    Voice over    Schoonmaakbedrijf Albatros, geleid door Nellie Klasen en dochter Lisette Bosman, wordt in 2008 klant van Verzuimreductie.
    [Titel]    C. van Dunschoten, hoofd huishouding Albatros
    C. van Dunschoten      Ik heb twee slechte perioden in mijn leven, mijn jeugd met dictatuur Ceausescu, en de periode met mevrouw Renate.
    Int.    Van Verzuimreductie?
    C. van Dunschoten      Van Verzuimreductie. Ik herinner haar ook denk ik over twintig jaar als ik in leven ben.

    Voice over    Van Dunschoten ondergaat een succesvolle knieoperatie. Haar arts schrijft volledige rust voor. Toch moet ze bellen met Verzuimreductie.
    C. van Dunschoten      En mevrouw, hoe gaat het? Ik zeg nou ik ben gisteren geopereerd en ik vind eh dat is heel goed gelopen en ik voel me goed ik heb geen pijn. Oke geen pijn nou dat vind ik prima wanneer zie ik je terug op de werkvloer? Ik zeg luister even ik heb een advies van de arts, ik kan niet zomaar beginnen ik ben eh helemaal ingetapet en ik mag pas… eh een week in rolstoel en dan pas als ik kan of zo. Oke mevrouw u moet over twee dagen bellen.

    Voice over    Het contract met Verzuimreductie leidt tot grote problemen op de werkvloer, niet alleen Van Dunschoten maar ook bijna al haar collega’s voelen zich onheus bejegend. Vrijwel dagelijks zijn er juridische conflicten, vertelt de directie en het opvallende is, het verzuim gaat juist omhoog.
    N. Klasen    Wij wisten niet of he, hoe het uit zou pakken.
    [Titel]    N. Klasen, directeur Albatros
    N. Klasen    Of dat het he, de verwachting was dat het er beter op zou worden. En ja, we hebben daarin in principe een vergissing gemaakt, wij dachten dat het beter zou worden en in plaats van dat het beter werd, is het achteruit gegaan. Ja, cijfermatig natuurlijk he omdat het ziekteverzuim opliep.
    Int.    Het liep echt op?
    N. Klasen    Het liep op, maar ook naar de medewerkers die zich, die zich er niet prettig bij voelden wat we toch wel veel te horen hebben gekregen van vervelend en, dat ze echt ja bijna boos werden eh omdat ze zo eh ja zich aangevallen voelden.
    Int.    Heeft u toen ook met een bedrijfsarts gesproken? Was het..
    [Titel]    C. van Dunschoten, hoofd huishouding Albatros.
    C. van Dunschoten      Nee, het was helemaal geen bedrijfsarts ik was nergens geroepen niks, alleen met Renatie, die was mijn contactpersoon, mijn nachtmerrie. En ik vond gewoon eh niet goed geregeld.
    Int.    Maar bij Verzuimreductie, wij zijn daar geweest, daar zeggen ze wij willen de werknemers helpen en begeleiden.
    C. van Dunschoten   Ja, maar dan stuur me naar een arts.

26.30    Voice over    Verzuimreductie bespaart veel geld door te bezuinigen op bedrijfsartsen. De case managers zetten alleen een arts in als het in hun ogen noodzakelijk is. Die huren ze dan in via een artsenleverancier. Één van die leveranciers is Arbo Extra. Gwenny Maas is directeur.
    [Titel]    G. Maas, directeur Arbo Extra.
    G. Maas    Wij zijn één van de partijen die bedrijfsartsen leveren aan Verzuimreductie. En ehm één van de grotere partijen zegmaar.
    Int.    Hij heeft zelf geen bedrijfsarts in dienst.
    G. Maas     Verzuimreductie heeft geen bedrijfsartsen in dienst.

    Voice over    Zembla komt erachter dat de bedrijfsartsen van Arbo Extra zeer ontevreden zijn over de methode van Verzuimreductie. Sterker nog, in hun ogen handelt het bedrijf van Wenting stelselmatig in strijd met de wet en medische richtlijnen.
    [Titel]    G. maas, directeur Arbo Extra.
    G. Maas    Voor de medische begeleiding heb je altijd die bedrijfsarts. Die bedrijfsarts is verantwoordelijk voor het medisch gedeelte van de verzuimbegeleiding. En niet de case manager.
    Int.    En nu wordt die bedrijfsarts van u pas ingeroepen als de case manager dat nodig vindt.
    G. Maas    Ja dus die case manager gaat op de stoel van de dokter zitten.
    Int.    Wat vinden uw artsen daarvan?
    G. Maas    Nou onwerkbaar, onwerkbare situatie.
    
27.38    Voice over     De wet Verbetering Poortwachter die gaat over ziekte en re-integratie zegt dat elke zieke werknemer in ieder geval binnen zes weken door een bedrijfsarts moet worden gezien. Henk Bruning is één van de artsen die door Verzuimreductie wordt ingehuurd.
    Int.    Wanneer ziet u zo iemand nou voor het eerst?
    [Titel]    H. Bruning, bedrijfsarts
    H. Bruning    Ja heel wisselend eh het kan na zes weken, na acht weken eh het kan soms na drie maanden.
    Int.    Drie maanden?
    H. Bruning    Ja er zijn echt gevallen van mensen die voor het eerst bij mij komen na drie of vier maanden ja.

    Voice over    Is dat erg, pas na drie of vier maanden naar een bedrijfsarts toe gaan?
    H. Bruning    Het is niet voor niets dat die termijnen zo gesteld worden, dat is allemaal gebaseerd op onderzoek. Echt wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat als iemand langer dan 6 weken ziek is, dat er echt een gerede kans is, echt een sterk verhoogde kans dat iemand langdurig uitvalt en langdurig ziek blijft, dus langer als drie maanden.
    [Titel]    M. Wenting, eigenaar Verzuimreductie
    M. Wenting    Wij werken conform de wet Verbetering Poortwachter en wij gaan altijd gezamenlijk met onze artsenpartij en onze klanten in een driehoeksverhouding…
    Int.    Maar die artsen zeggen ons, dat zijn uw eigen artsen, die door u ingehuurd worden, die vertellen ons dat zij veel te laat worden ingeschakeld.
    M. Wenting    En ik heb talloze mails gelezen waarin zij zeggen, de patiënt is te laat doorverwezen, of ik heb niet de juiste informatie gekregen. Hoe kan het dat uw bedrijfsartsen zo ontevreden zijn?
    M. Wenting    Zijn ze allemaal ontevreden of eh..?
    Int.    We hebben er flink wat gesproken.
    M. Wenting    Ja. Nou er zijn er ook heel veel tevreden hoor.
    [Titel]    G. Maas, directeur Arbo Extra
    G. Maas    Ik heb hier een lijst van één van onze bedrijfsartsen, want dat houden wij dagelijks bij. Termijnen overschreden eh te laat, te laat, te laat te laat, te laat, te laat, te laat…. Hier iemand met een burn out, 14 weken te laat op het probleemanalyse, 14 weken.
    Int.    Maar hoe vaak komt het voor dat een werknemer te laat door een bedrijfsarts wordt gezien?
    G. Maas    In meer dan 50% van de gevallen komt de werknemer te laat op het, op het eerste consult he de zogenaamde probleemanalyse. Ik heb er hier eentje, 24 weken te laat. Hier, psychische klachten, 10 weken te laat.

29.47    Voice over    Mensen die met psychische klachten ziek thuis zitten moeten volgens de medische richtlijnen binnen 3 weken worden gezien door de bedrijfsarts. De werkgever kan hoge boetes krijgen wanneer deze termijnen worden overschreden.
    Int.    En ziet u mensen met psychische klachten binnen drie weken?
    H. Bruning    Zelden of nooit, dat is echt zelden of nooit.

    Voice over    Het gaat nog verder. Zembla krijgt tientallen documenten in handen waarin door Verzuimreductie wordt geëist dat artsen hun verslagen aanpassen. Ze moeten afspraken over vervolgspreekuren of waarschuwingen dat de wet wordt overtreden, verwijderen.
    P. Rodenburg    Dat is natuurlijk echt nou ja van de gekke.
    [Titel]    P. Rodenburg, voorzitter NVAB
    Int.    Mag dat niet dan?
    P. Rodenburg    Nee dat mag niet want dan gaat dus een, niet-bedrijfsarts die gaat het deskundig advies van de bedrijfsarts ja als het ware proberen te overrulen. Nou, ik hoop niet dat dat ernstige gevolgen heeft voor uw psychische klachten en voor de re-integratie die mogelijk wel bereikt kan worden.
    M. Wenting    Dat wij aan een arts vragen om dingen uit het dossier te halen?
    Int.    Waarom doen jullie dat?
    M. Wenting    Nou dat, waarom doen wij dat?
    Int.    Waarom vraagt u aan bedrijfsartsen om die zinnetjes eruit te halen?
    M. Wenting    Ik zou niet weten waarom eh misschien dat er spelfouten in zitten?
    Int.    Nee er staan geen spelfouten in.
    M. Wenting    Oh. Dat durf ik niet te zeggen waarom dat gevraagd wordt en in wat voor een context dat gevraagd wordt, geen idee.

31.13    Int.    Ik vind het best wel een beetje apart, u werkt samen met een verzuimbedrijf wa zich niet aan de regels houdt. Dan moet u toch eigenlijk zeggen als eh Arbo-artsen, wij stoppen hiermee? Bent u ook op dat punt aangekomen?
    G. Maas    Ja jongens wat moet ik hierop zeggen?
    Int.    Nou ja wat u vindt.
    [Titel]    G. Maas, directeur Arbo-Extra
    G. Maas    Wij zijn deel van een verkeerd systeem maar eh het is niet zo dat eh dat wij hiervoor kiezen het is de de hele wetgeving in Nederland. Want eh zit eigenlijk op dit moment verkeerd in elkaar. Het is niet alleen één verzuimbureau we hebben in Nederland 500 of meer verzuimbureaus.
    Int.    En werken die allemaal op deze manier?
    G. Maas    Eh niet allemaal, er zijn ook zeker hele goeie bij waar met de artsen en de verzuimmanager goed wordt samen gewerkt. Waar alle richtlijnen wel goed worden nageleefd die zijn er zeker ook en die hebben wij ook in ons klantenbestand zitten. Maar in dit geval is het hek van de dam.

    Voice over    De beroepsvereniging voor bedrijfsartsen roept haar leden op om niet meer met bedrijven als Verzuimreductie samen te werken.
    [Titel]    P. Rodenburg, voorzitter NVAB
    P. Rodenburg    Als je niet de NVAB richtlijnen kan eh toepassen en als je niet de momenten zoals die zijn gedefinieerd in de Poortwachter regeling kan toepassen, dan moet je niet eraan meewerken.

32.35    Voice over    Zowel de FNV als Arbo-Extra hebben bij het college bescherming persoonsgegevens een klacht ingediend over Verzuimreductie.
    Int.    En dan zijn er ook klachten bij het college bescherming persoonsgegevens terechtgekomen, bent u daarvan op de hoogte?
    M. Wenting    College bescherming persoonsgegevens? Nee.
    Int.    De klachten eh..
    M. Wenting    Vrij recent of..
    Int.    Ja heel recent
    M. Wenting    Oh heel recent, nee ben ik niet van op de hoogte heb ik nog niet gezien

    Voice over    Voorzitter Kohnstamm kondigt aan dat de privacy waakhond een onderzoek gaat instellen naar Verzuimreductie.
    [Titel]    J. Kohnstamm, college bescherming persoonsgegevens
    J. Kohnstamm    We hebben twee ehm geloofwaardige klachten binnen gekregen waar we op dit ogenblik met de desbetreffende organisaties in de weer zijn om een onderzoek op te starten.
    Voice over    Volgens Kohnstamm is er op dit moment geen enkele instantie die toezicht houdt op commerciële verzuimbedrijven.
    Int.    Wij hebben onderzoek gedaan we zijn bij een heel groot, het grootste verzuimbedrijf geweest en wij constateren dat ze eigenlijk in bijna alle gevallen alle medische en persoonlijke informatie in het computersysteem zetten. Als ik u dat zeg, wat denkt u dan, als college bescherming persoonsgegevens?
    J. Kohnstamm    Dat het heel goed is dat we daar indringend onderzoek naar doen om vervolgens vast te kunnen stellen, is dit rechtmatig of onrechtmatig.
    [Titel]    G. Lotterman, bestuurder FNV bondgenoten
    G. Lotterman    Het kan niet zo zijn dat je eh de vrijheid hebt om zo op deze manier met zieke werknemers om te gaan en dat er niemand is die zegt, tot hier en niet verder.
    Voice over    Vandaag heeft de FNV een meldpunt geopend.
    G. Lotterman    OP de website van FNV Bondgenoten komt een meldpunt waarbij iedereen die te maken heeft met Verzuimreductie…
    [Titel]    www.zembla.tv
    G. Lotterman    …kan aangeven wat hun ervaringen zijn met Verzuimreductie dus dat horen we graag. Eh dat gaan we bundelen en naar de werkgevers toe brengen van joh dit zijn de klachten en kunnen wij daar samen over praten om dit te wijzigen en hier veranderingen in aan te brengen.
    Voice over    Ons kijkje in de keuken bij Verzuimreductie eindigt nogal abrupt. Het laatste geplande interview met de directie wordt door Verzuimreductie afgezegd.

34.35        [Aftiteling]
 

Colofon

Research: Manon Blaas
Samenstelling en regie: Ton van der Ham
Eindredactie: Kees Driehuis

Deze uitzending is ook onderdeel van InContxt-dossier: Arbeidsomstandig- heden.
Trefwoorden in deze uitzending: werknemers, privacy, verzuimbedrijven, VerzuimReductie, medische ethiek, bedrijfsartsen, werkgevers, documenten, ziekteverzuim, verzuimverzekering, verzuimpolitie
Zieke werknemers kosten het bedrijfsleven veel geld. Grote bedrijven huren daarom commerciële verzuimbureaus in, die beloven dat zij het ziekteverzuim fors kunnen terug brengen.

Geen medische opleiding
Als je ziek bent, moet je bellen met het callcenter van het verzuimbedrijf. Callcenter-medewerkers, ook wel 'casemanagers' genoemd, bepalen of de ziekmelding wel terecht is. Ze stellen daarom allemaal medische vragen, maar hebben geen medische opleiding. Ook slaan ze al deze medische informatie op in dossiers die toegankelijk zijn voor de werkgever.

'Doktertje spelen'
Bedrijfsartsen en arborecht-deskundigen maken zich ernstige zorgen. Zij zien een ‘wildgroei’ van commerciële verzuimbedrijven, waar managers zonder medische achtergrond bepalen of zieke werknemers terug de werkvloer op kunnen. Ondertussen wordt de afstand tot een echte bedrijfsarts voor werknemers steeds groter. Is dit 'doktertje spelen' wel verantwoord en komt de privacy van de werknemer niet in het geding?

VerzuimReductie
ZEMBLA onderzoekt het grootste commerciële verzuimbedrijf van Nederland: VerzuimReductie in Hengelo. De directie bestaat uit oud-autohandelaar Marcel Wenting en oud-profvoetballer Jan van Halst. Hun motto is: ‘Verzuim slaat gaten. Wij brengen werknemers sneller terug op de werkplek’. Hun grootste klanten zijn thuiszorgorganisatie TSN, de Bijenkorf, V&D en La Place, Praxis en Action. In totaal heeft VerzuimReductie te maken met een potentieel van 100.000 zieke werknemers. In het callcenter van VerzuimReductie staat de telefoon iedere dag roodgloeiend.


ZEMBLA over de 'booming business' van verzuimbedrijven en de ingrijpende gevolgen voor de werknemer.

Documenten en links

- Verzuim protocollen  

- Action (pdf)

- TSN Thuiszorg (pdf)

- Kruidvat (pdf)

- Hornbach (pdf)

- Pluryn (pdf)

 

- Beveiliging medische dossiers moet beter | opinie | computable

- Ziekmakende verzuimbureaus - Rapport van FNV bondgenoten, 11 juni 2012

- Centraal Bescherming Persoonsgegevens
Mensen die een signaal hebben over mogelijk onzorgvuldige omgang met medische gegevens kunnen het CBP hierover informeren via het signaalformulier. Signalen die bij het CBP binnenkomen, geven de toezichthouder informatie over de naleving van de wettelijke regels die zien op de bescherming van persoonsgegevens.

- FNV bondgenoten,
meldpunt verzuimreductie. Werknemers kunnen tot maandag 23 april hun ervaringen aan de vakbond doorgeven via
www.fnvbondgenoten.nl/meldpuntverzuimreductie .

- Arbodiensten en het medisch beroepsgeheim,
Onderzoek door het College bescherming persoonsgegevens (CBP) naar onrechtmatige verstrekking van medische gegevens over werknemers aan werkgevers door arbodiensten. Rapport

Advies voor inrichting en overdracht van het bedrijfsgeneeskundige dossier.
Hierin komt aan de orde op welke wijze bedrijfsgeneeskundige dossiers opgebouwd moeten worden en op welke wijze ermee moet worden omgegaan in het licht van de geldende wetgeving. Overdrachtsaspecten maken daarvan een belangrijk onderdeel uit. Advies

- Arboportaal.nl
Website van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Alles over arbeidsomstandigheden. Website

Berichtgeving inzake VerzuimReductie / Gilde Healthcare Services

 

Reacties

comments powered by Disqus
J a v a S c r i p t staat waarschijnlijk uit!

Deze website maakt gebruik van J a v vS c r ip t, onder andere voor het afspelen van video’s. Het lijkt erop dat J a v aS cr i pt uit staat, waardoor de site niet optimaal werkt.

Lees hier hoe je J av a Sc r i p t aan kunt zetten.